دل سوخته به روایت عقل پخته: مرد برهان در وادی عرفان
نویسنده
چکیده مقاله:
نبوغ استثنایی و شخصیت منحصر به فرد و جامعیت علمی ابن سینا در قرن پنجم، مبین ذو ابعاد بودن وی است. به دلیل برجستگی او در حوزههای فلسفه و حکمت و طبابت (پزشکی)، برخی از وجوه دیگر شخصیتش، از جمله عرفان و شهود، مغفول مانده است. بررسی آثار وی در اشارات و تنبیهات، معراجنامه و رسائل، در باب نفس و عشق و ...، معرف گرایش عمیق عرفانی اوست و علاوه بر تسلط علمی، نشاندهندهی درگیری عملی وی با این حوزهی پر رمز و راز است. در این مقاله، تلاش شده است این بعدِ درسایهماندهی ابن سینا واکاوی شده، در حد بضاعت، معرفی گردد. نوشتهی پیشِ رو با یک پرسش بنیادی در باب گرایش ابن سینا به عرفان شروع میشود و با بررسی دو دیدگاه مخالف و موافق و تقویت نظریهی موافق با استشهاد به نوشتههای شیخ و ارباب نظر، ادامه مییابد و در نهایت، با توجه به آثار بهجامانده از ابن سینا، بهویژه متون متعلق به پایان عمر، درگیری عملی ایشان با عرفان به اثبات میرسد.
منابع مشابه
خداشناسی، فطرت دل یا عقل
این مقاله، نگارنده می کوشد منشا خداپرستی و خداشناسی را فطرت دل بیان کند. به این معنی که در نهاد آدمی گرایشی خاص نهفته است که او را به شنیدن پیام حق دعوت می کند و از درون او را متوجه مبدا خویش می گرداند. با این نگرش فطرت یکی از ارکان انسان شناسی دینی است که در تشریح دیدگاه های دین در باب خداگرایی، خداپرستی، دین شناسی، انسان شناسی و ... به کار می رود. تبیین واژه فطرت، ویژگی ها و گرایش های فطری در...
متن کاملمجنون در وادی عرفان
پژوهش حاضر جستاری است در باب وجوهانطباق مراتب و مقامات عرفان و تصوف در منظوم? غنایی لیلی و مجنون نظامی.عرفان و تصوف به عنوان یکی از زیرشاخه های ادبیات فارسی فضای وسیعی را از آن خود کرده است.از ابتدای قرن سوم هجری و جلوه گری عرفانی چون بایزید و جنید و شبلی، عنصر عشق و محبت نیز به این طریقت راه یافت. در نتیجه عرفان رنگ دیگری به خود گرفت.. ص.فیه نیز در این باب سخنان ارزنده ای گفته اند. در این میان...
15 صفحه اولوادی ششم؛ حکم عقل را در قالب فرمانده، به طورکامل اجرا کنیم.
عقل در تکامل، مانند ماشین تابع خود است؛ در حالی که روح با لطافت منحصربهخود، با ارادهی عقل راهبری میشود. در این وادی، به یکی از اساسیترین مؤلفههای صور پنهان انسان، یعنی عقل میرسیم. عقل یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین مسائلی است که آغاز و پایان مشخصی ندارد و ما باید در تمام مسیر تکاملی خود، به فرمان آن، یعنی فرمان عقل برسیم.عقلِ کل مانند خورشیدی است که به تمام هستی و نیستی میتابد؛ ما...
متن کاملتأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی
برهان صدیقین ازجمله براهین فلسفی برای اثبات وجود خدا است که از زمان پیدایش آن در دامن فلسفه اسلامی، روایتها و تقریرهای متعددی از آن ارائه شده است. علامه طباطبایی، فیلسوف بزرگ معاصر، ازجمله کسانی است که در آثار خود، دو گونه تقریر از این برهان ارائه میکند. ایشان در دو اثر بدایه الحکمه و نهایه الحکمه روایتی از این برهان ارائه میکند که مشابه براهین پیشینیان است؛ ولی در تعلیقه بر اسفار و اصول فلس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 44
صفحات 33- 54
تاریخ انتشار 2013-03-16
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023